020 71 62 464

Case DQ&A – Organisatieontwikkeling


Vraag: “Kan BAPAS voor DQ&A een Management Development Programma ontwikkelen en uitvoeren?”


Situatie
DQ&A is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat zich specialiseert in online marketing. De onderneming is zeer succesvol en is uitgegroeid tot een global player in haar branche met vestigingen in USA, Zuid-Afrika, Latijns Amerika, Spanje, Italië, Duitsland, Zwitserland en Nederland. De mondiale spreiding zet druk op de communicatie en samenwerking tussen het internationale management team.
DQ&A vraagt medio 2014 aan BAPAS een Management Development programma te ontwikkelen voor haar Extended Management Team (EMT) van 13 deels internationaal gesitueerde managers. Doel van dit MD-programma is enerzijds het verbeteren van de onderlinge samenwerking en communicatie en anderzijds het verhogen van de individuele managementvaardigheden.

Aanpak BAPAS
Na een gezamenlijke kickoff, waarin BAPAS het MD-programma presenteert, doorlopen alle deelnemende managers in eerste instantie een individueel ontwikkelonderzoek. Dit onderzoek bestaat uit een aantal psychologische tests, een 360° feedback en een coachingsgesprek met een BAPAS assessment-psycholoog. Op basis van dit onderzoek vervaardigt BAPAS een individueel ontwikkeladvies met een analyse van de sterke en minder sterke competenties en concrete adviezen en handvatten voor ontwikkeling. Daarnaast ontwerpt BAPAS specifiek voor DQ&A een vragenlijst om de dominante ‘persoonskleur’ in beeld te brengen.

Uitgangspunt van dit MD-programma is dat, om beter te kunnen samenwerken en effectiever te communiceren, het primair van belang is elkaar beter te leren kennen. Dit begint met inzicht in jezelf, het kennen van de eigen favoriete of dominante stijl en het effect daarvan op anderen. Door middel van het ontwikkelonderzoek werd de individuele zelfreflectie sterk vergroot: pas wanneer je herkent waar je eigen gedrag vandaan komt en je begrijpt wat je valkuilen zijn, kun je de eigen communicatie en samenwerking met collega’s goed afstemmen.

Door de verschillende ontwikkelonderzoeken te analyseren heeft BAPAS niet alleen de individuele ontwikkelpunten, maar ook team- en organisatiepunten in kaart kunnen brengen. Na de voltooiing van de verschillende onderzoeken was het tijd voor de volgende stap: teamtraining. Door middel van diverse oefeningen hebben de deelnemers zich kwetsbaar richting elkaar leren presenteren. Daarnaast zijn vaardigheden op gebied van o.a. timemanagement en situationeel leiderschap bijgespijkerd.

Resultaat
Het resultaat is niet alleen dat de verschillende managers zich meer bewust zijn geworden van hun eigen ontwikkelpunten, maar nu met name ook in staat zijn hun communicatie en werkwijze beter op hun collega-managers af te stemmen. Dit maakt het samenwerken makkelijker, maar vooral ook leuker en voorkomt onnodige frustratie. De sfeer in het EMT is verbeterd, mensen kunnen met meer focus en plezier werken en het hoger management beschikt over handvatten om de middle-managers en eigen teamleden efficiënter aan te sturen. Als volgende stap in het development proces is een herhaalmeting via 360° feedback gepland, uit te voeren in de 2e helft van 2015.

Hoe ervaren?
Hoe heeft DQ&A dit traject zelf eigenlijk ervaren. Hester Noorman, HR Manager van DQ&A zegt hierover het volgende:


Wij hebben ervaren dat de dienstverlening van BAPAS meer is dan het uitvoeren van ontwikkelonderzoeken en assessments. In ons MD-programma heeft de toegevoegde waarde van BAPAS met name ook gelegen in het meedenken vanaf de ‘tekentafel’ tot en met de praktische uitrol van de uitkomsten van het MD-programma.
De objectieve, flexibele , kritische en oplossingsgerichte approach van BAPAS is ons zeer goed bevallen. Onze verwachtingen waren zee rhoog, onze individuele management teamleden waren kritisch en we wilde graag een betaalbaar tailor-made proces. Kortom, als opdrachtgever hadden we hoge eisen! Na een aantal maanden intensieve samenwerking met BAPAS zijn onze verwachtingen overtroffen. Er zijn kritische noten gekraakt en spiegels voorgehouden, we hebben een mooie ‘gereedschapskist’ met tools gekregen die we direct kunnen implementeren binnen ons organisatie en…heel belangrijk een zeer enthousiast management die actief hiermee aan de slag wil!

Hester Noorman, HR Director I DQ&A Media Group
LAAT HIER UW VRAAG ACHTERSTEL UW VRAAG
Consultant

Sorry

Op dit moment is er niemand online. Laat uw gegevens hier achter, dan nemen wij contact op.

Bedankt

Bedankt voor de informatie, we nemen snel contact met u op.